Завдання для груп №: 12, 17, 36, 37
Тема яку ми вивчаемо: ХОЛОДИЛЬНЕ УСТАТКУВАННЯ
Підручник: Устаткування підприемств громадського харчування Н.П. Саенко , Т.Д. Волошенко
ст.275-281
Прочитати та зробити конспект
ЛЕКЦІЯ
Розвиток підприємств громадського харчування різних форм власності,
розширення асортименту продукції, яку вони виготовляють, виробництво харчових
продуктів та напівфабрикатів високого ступеня готовності потребує поліпшення
температурних умов під час їх виробництва, транспортування та зберігання.
Дотримання температурних умов можливе з використанням холоду.
Головною умовою високої рентабельності підприємств громадського харчування
є правильна організація зберігання харчових продуктів. При цьому особливу
увагу необхідно приділяти продуктам, які швидко псуються (м'ясо, молоко, масло,
вироби з них тощо). У звичайних умовах вони швидко псуються і стають
непридатними для приготування страв. Псування спричиняється головним чином
життєдіяльністю мікроорганізмів і ферментативними процесами, які проходять у
продуктах. Під впливом мікроорганізмів і ферментів відбувається розщеплення
білків з утворенням токсичних сполук, проходить гідроліз жирів та інші зміни,
які спричиняють псування продуктів.
Холод є прекрасним консервантом, оскільки він уповільнює розвиток
мікроорганізмів. На підприємствах громадського харчування холод використовують
під час транспортування продуктів, для оброблення деяких видів продуктів та для
зберігання продуктів при різних температурах у камерах, прилавках, вітринах,
шафах.
Зберігання продуктів при низьких температурах дає можливість найповніше
зберегти їх первинні властивості: колір, запах, смак, консистенцію та харчову якість.
У цьому головна перевага низьких температур перед іншими способами консервації.
Тривалість зберігання продуктів залежить від ступеня зниження їх
температури та середовища, в якому вони зберігаються.
Температуру можна знижувати до кріоскопічної точки, тобто до початку
замерзання клітинних соків, і нижче кріоскопічної точки, коли основна маса
води в клітковому соку перетворюється на лід.
Зниження температури продукту до початку замерзання клітинного соку
називається охолодженням. У процесі
охолодження повністю зберігаються властивості та якість свіжого продукту.
Проте мікробіологічні та ферментативні процеси в ньому не припиняються
повністю, а тільки уповільнюються, причому настільки, що протягом декількох
днів помітних змін у продукті не відбувається. Охолоджені продукти зберігають
при температурі -1... +1 °С протягом 3—10 днів (залежно від виду продукту).
Процес зниження температури в продукті нижче кріоскопічної точки, тобто
коли маса води в клітковому соку перетворюється на лід, називають заморожуванням. У заморожених продуктах повністю припиняються мікробіологічні процеси і
значною мірою ферментативні. В такому стані продукти можуть зберігатись
тривалий час. У холодильниках з температурою —18 °С термін зберігання продуктів
може досягати 18 місяців.
Охолодження — це відведення тепла від харчових продуктів, яке
супроводжується зниженням їх температури. Розрізняють штучне та природне
охолодження. У разі природного охолодження температура продуктів може бути
знижена до температури навколишнього середовища, а за штучного — одержують
більш низькі температури.
На підприємствах громадського харчування використовують декілька способів
штучного холоду, в основі яких лежать процеси зміни агрегатного стану речовини
— плавлення, сублімації, кипіння. Всі ці процеси проходять із поглинанням
тепла з навколишнього середовища.
Плавлення — це процес переходу речовини із твердого стану в рідкий з
поглинанням теплоти в процесі плавлення (водяний лід, льодосоляні суміші).
Сублімація — це процес переходу речовини із твердого стану в газоподібний,
минаючи рідкий стан, з поглинанням тепла (сухий лід).
Охолодження за допомогою льоду, льодосоляної суміші або сухого льоду
здійснюється без допомоги машини.
Кипіння — це перехід речовини із рідкого стану в газоподібний. Найбільшого
поширення набув процес використання схованої теплоти пароутворення рідин, які
киплять при низьких температурах. Рідини, що киплять при низьких температурах,
називаються холодильними агентами (хладонами). Перенесення
теплоти здійснюється в спеціальному пристрої, який називається холодильною машиною.
Холодильні агенти являють собою хлоровмісні вуглеці, що руйнують озоновий
шар. Міжнародна Віденська конференція з охорони озонового шару (1985 р.)
розробила графік скорочення виробництва і використання озонобезпечних
з'єднань. Тому в наш час використовують галогеновуглеці, які інертні до озону
або мають незначну озоноруйнівну силу, бо не містять азоту й водню, і тому
руйнуються в нижчих шарах атмосфери. До них належать хладони 22, 134, 502,
125.
Льодове охолодження. Це найпростіший спосіб охолодження продуктів до температури не нижче 0
градусів. Залежно від способів одержання лід буває природним чи штучним.
Природний лід одержують, використовуючи природний холод, а штучний — машинний.
Натуральний лід одержують шаровим намерзанням води в зимовий період на
спеціально підготовлених горизонтальних майданчиках, виколюванням або
випилюванням із водойм, штучний — на льодозаводах за допомогою холодильних машин.
Льодове охолодження є найбільш доступним, простим, екологічно нешкідливим,
відносно дешевим. Недоліками льодового охолодження є недостатньо низька
температура, великі витрати праці під час заготівлі, транспортування та
використання льоду, необхідність систематичного поповнення охолоджуваного
об'єкта льодом та усунення талої води, а також підвищена корозія металевих
частин обладнання. У сучасних умовах льодове охолодження використовують у
процесі реалізації продуктів, що швидко псуються (наприклад, пересипають свіжу
рибу шматочками льоду) і немає можливостей або недоцільно використовувати
машинне охолодження.
Льодове охолодження здійснюють у спорудах, які називаються льодовнями. Льодовні можуть мати нижнє, бічне або верхнє розміщення льоду по відношенню
до камер, в яких охолоджують продукти. Лід укладають у такій кількості, щоб
його вистачило на певний період. Для цього об'єм, який займає лід, повинен
бути в 4—5 раз більший за об'єм камери. В перегородці між камерою і відділенням
із льодом зроблено отвори для циркуляції повітря. Для відведення води в підлозі
є стік. Температура повітря в камері від 5 до 6 °С, вологість — 90...95 %.
Льодосоляне охолодження. Це охолодження з використанням подрібненого
водяного льоду і солі (кухонної або кальцієвої). За цього способу охолодження
до теплоти, яка поглинається льодом, додається теплота, що поглинається сіллю
під час її розчинення у воді. Температура плавлення льодосоляної суміші
залежить від хімічного складу та кількості солі (чим більше солі, тим нижча температура
суміші). Температура знижується до певної межі: за 33-відсоткової кількості
солі за масою в суміші температура замерзання та плавлення останньої
становитиме -21,2 °С, теплота плавлення — 236 кДж/кг. Така суміш називається ектевтичним льодом. Якщо в суміш продовжувати добавляти сіль, то температура суміші почне
підніматись. За допомогою льодосоляних сумішей в охолоджуваних приміщеннях
одержують температуру нижче +4 °С. Льодосоляні суміші застосовують в основному
для охолодження вагонів-льодовень.
Залежно від способу льодосоляного охолодження розрізняють холодильні
камери трьох видів охолодження: безпосереднього, фрігаторного, повітряного. В
камерах безпосереднього охолодження льодосоляна суміш закладається між двома
решітчастими перегородками (кишенями). Для фрігаторного охолодження в камерах
установлюють батареї, якими протікає розсіл, охолоджений льодосоляною сумішшю.
В камерах з повітряним охолодженням повітря проходить через льодо- соляну
суміш, охолоджується і за допомогою вентилятора подається в камеру.
Охолодження сухим льодом. Сухий лід — це діоксид вуглецю С02 у
твердому стані. Твердий діоксид вуглецю за атмосферного тиску перетворюється
на вуглекислий газ, минаючи рідкий стан. При цьому температура знижується до
-78,9 °С. Джерелом одержання вуглекислого газу, з якого виробляють рідку
вуглекислоту та сухий лід, є природні гази, відходи одержання спирту, аміаку,
гази, що утворюються під час спалювання палива. У процесі сублімації сухого
льоду кожен кілограм його поглинає в 1,7 раза більше тепла (574 кДж/кг), ніж
водяний лід.
Сухий лід — це тверде кристалічне тіло білого кольору. В газоподібному
стані він безколірний, без смаку і запаху. Тривале вдихання повітря з вмістом
вуглекислого газу (1,5—3 %) викликає головний біль, запаморочення, нудоту. За
концентрації вище 9 % людина швидко втрачає свідомість.
Сухий лід використовують для охолодження морозива під час його
транспортування, зберігання та продажу у кіосках і на вулицях.
Позитивними якостями сухого льоду є низька температура сублімації за
атмосферного тиску, велика холодопродуктивність, відсутність рідкої фази.
Обмежене застосування сухого льоду пояснюється його високою собівартістю,
трудністю регулювання температури, шкідливим впливом на персонал.
Із усіх способів охолодження найбільш поширене охолодження за допомогою
машини. Машинне охолодження ґрунтується на властивостях спеціальних речовин
(холодильних агентів) кипіти при низьких температурах з поглинанням тепла з
охолоджуваного середовища. При цьому температура в середовищі знижується.
Холодильна машина дає можливість безперервно відбирати тепло в охолоджуваного
середовища, знижувати температуру в цьому середовищі та підтримувати її
впродовж визначеного проміжку часу за допомогою комплексу пристроїв.
Холодильні машини поділяються на дві групи: компресійні, що працюють
із затратами механічної енергії, та адсорбційні, що працюють
із затратами теплової енергії.
Найбільшого поширення в усіх галузях народного господарства набули
компресійні холодильні машини. Основою роботи компресійної холодильної машини
є круговий процес кипіння холодильного агента — перехід із одного агрегатного
стану в інший з метою одержання низької температури. Здійснюючи круговий
процес, холодильний агент виконує роль переносника тепла, при цьому його
кількість у системі не
змінюється. Холодильний агент сприймає тепло, яке відбирається від охолоджуваного середовища, і передає його для подальшого перетворення (конденсації) за рахунок зовнішнього повітря або водопровідної води.
змінюється. Холодильний агент сприймає тепло, яке відбирається від охолоджуваного середовища, і передає його для подальшого перетворення (конденсації) за рахунок зовнішнього повітря або водопровідної води.
КОМПРЕСІЙНІ ХОЛОДИЛЬНІ МАШИНИ
Компресійна холодильна машина складається із таких основних частин:
випарника, компресора, двигуна, ресивера, конденсатора, регулювального вентиля
(рис. 12.1).
Випарник — це апарат, у якому проходить кипіння холодильного агента в умовах
низької температури за рахунок тепла, яке поглинається із навколишнього середовища.
Випарники для охолодження повітря можуть мати природну і примусову циркуляцію.
До випарників з природною циркуляцією належать батареї безпосереднього
випарювання —пристінні або які безпосередньо установлюються на стелі, з
примусовою циркуляцією — повітроохолоджувачі.
За конструкцією випарники бувають кожухотрубні, лис- тотрубні,
трубчасто-змійовикові, за характером заповнення рідким холодильним агентом
розрізняють випарники зануреного та незануреного типів.
Компресор — апарат, який відбирає пари холодильного агента з випарника. В компресорі
пароподібний холодильний агент стискується і подається в конденсатор. За
конструктивними особливостями компресори бувають поршневі, ротаційні,
відцентрові, за кількістю циліндрів — одно- та багатоциліндрові, за
розміщенням циліндрів — У-подібні, горизонтальні, вертикальні, за рухом
холодильного агента в циліндрі — прямоструминний та непрямоструминний, за
ступенем герметизації — сальникові (компресор з двигуном з'єднані пасовою
передачею), безсальникові (двигун надіто на вал
компресора), герметичні (компресор і двигун поміщені в один нерознімний кожух).
Конденсатор — пристрій, у якому перегрітий холодильний агент
охолоджується повітрям або водою і конденсується, тобто переходить із
газоподібного в рідкий стан. Цей перехід можливий тільки за високого тиску. В
холодильних машинах торгового устаткування використовуються в основному
конденсатори з повітряним охолодженням. Вони виготовляються у вигляді
3—5-рядних плоских змійовиків, з'єднаних послідовно «калачами» або паралельними
колекторами. Змійовики виконуються із оребрених безшовних труб. Ореб- рення
використовується для збільшення поверхні охолодження. Конденсатори бувають
листотрубними, дрото-трубними та кожухозмійовиковими.
Регулювальний
вентиль — пристрій, що регулює кількість
скрапленого холодильного агента, який подається у випарник. Крім того,
регулювальний вентиль знижує тиск холодильного агента від тиску конденсації до
тиску кипіння.
Ресивер — це сталева циліндрична місткість, призначена для
збирання рідкого холодильного агента. Ресивери установлюють з боку високого
тиску машини, безпосередньо за конденсатором.
Принцип
дії. У випарнику холодильний агент за рахунок тепла, яке
відбирає від продуктів, кипить, перетворюючись на пару. Із випарника пари
холодильного агента відсмоктуються компресором і подаються в конденсатор, у
конденсаторі пари холодильного агента знову перетворюються на рідину. Таким
чином, у замкнутій герметичній системі відбувається циркуляція холодильного
агента, причому кількість його не змінюється, а змінюється тільки його
агрегатний стан.
Для
поліпшення режиму роботи в схему холодильної машини включають ряд додаткових
апаратів: пароохолодник, масловіддільник, фільтр, прилади автоматики тощо.
Рис. 12.1 'Схема компресійної холодильної машини:
С заданием ознакомлен
ОтветитьУдалитьГруппа №17
Раснюк Андрей
З завданням ознайомлена ,Манюк Лілія 12 група
ОтветитьУдалитьЗ завданням ознайомлена
ОтветитьУдалитьцуркан алина группа 36
С Заданием ознакомлен.
ОтветитьУдалить17 группа, Серов Андрей
Із завданням ознайомлений
ОтветитьУдалитьКоломієць М. 36 гр.
З материалом ознайомився конспект записав, Герасименко Володимир группа 12
ОтветитьУдалитьЗ завданням ознакомлен конспект записав Калдаре Василь 12 група
ОтветитьУдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьЗ завданням ознайомлена, Попова Анастасія,12 група
ОтветитьУдалитьЗ материалом ознайомився конспект записав, Нагрiбецький Олексiй группа 12
ОтветитьУдалитьС материалом лекции ознакомлен, конспект записан.
ОтветитьУдалитьЛичикаки Валентин
Группа №37
З завданням ознайомлена,Лук‘янчук Єва група 12
ОтветитьУдалитьС материалом ознакомлен
ОтветитьУдалитьЧерноморченко Илья
группа 37
С информацией ознакомлен и за конспектировал
ОтветитьУдалитьКорань Михаил группа №37
Изучил,конспект сделал.
ОтветитьУдалитьГридасов Никита,группа №37.
С информацией ознакомлен, конспект записан.
ОтветитьУдалитьСиница Владислав 37группа
Ознакомлен
ОтветитьУдалитьКлявлин Али группа 37
ОтветитьУдалитьС лекцией ознакомлена спасибо за информацию Волошина Валерия 37
с лекцией ознакомлен Наков Александр группа 37
ОтветитьУдалитьОзнайомленна
ОтветитьУдалитьКирякова Алина група 37
С заданием ознакомлен) Комар Дима 17гр
ОтветитьУдалитьС заданием ознакомлен Панычев Дмитрий 17 группа
ОтветитьУдалитьС информацией ознакомилась
ОтветитьУдалитьПроняева Алёна 17гр
С информацией ознакомился
ОтветитьУдалитьГавриленко Данила №17
С информацией
ОтветитьУдалитьОзнакомиться
Саша Солтанов группа17
Этот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьЗ лекціею ознайомленна Шміголь Аліна група №37
ОтветитьУдалитьС информацией ознакомлен.
ОтветитьУдалитьГруппа 17
Никонов Стас
С темой ознакомился
ОтветитьУдалитьГруппа 17
Ватаманюк Ярослав
С информацией ознакомлена, конспект записан)
ОтветитьУдалитьСлободянюк Света
Группа 37
С заданием ознакомлена Чернец Екатерина, 12 группа
ОтветитьУдалитьС темой ознакомлен, конспект записан. Ильин Богдан, 12 группа
ОтветитьУдалитьC заданием ознакомлен, конспект записал. Маслов Никита 12 группа.
ОтветитьУдалитьЗ темою ознайомлена,Фiлодорова Валерiя 12 группа
ОтветитьУдалитьС темой ознакомлен Мельник Максим 12 группа
ОтветитьУдалитьС темой ознакомлен Скилов Игорь 12 группа
УдалитьЗ темою ознайомлений Кльонов Вячеслав група 12
ОтветитьУдалитьЗ завданням ознайомлена, конспект записала Аміна Філіппова 12 група
ОтветитьУдалитьЗ завданням ознайомлен, конспект записав, Вітюк Павло, 12 група
ОтветитьУдалитьЗ завданням ознайомлен, конспект записав, Лавренчук Максим, 12 група
ОтветитьУдалитьС темой ознакомлен , конспект записал, Павлов Алексей,группа 12
ОтветитьУдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьС темой ознакомлен, конспект записал
ОтветитьУдалитьГарбузюк Алексей , группа 12
С темой ознакомлен , конспект записал, Нагрибецкий Алексей,группа 12
ОтветитьУдалитьС заданием ознакомлена. Носова Владислава, группа 12
ОтветитьУдалитьЗ завданням ознайомлена
ОтветитьУдалитьСаргсян Каріна група 12
З темою ознайомлений ,Іванюта Микола 12гр
ОтветитьУдалитьС темой ознакомлен. Тимановский Богдан группа 12
ОтветитьУдалитьС заданием ознакомлен
ОтветитьУдалитьСалкуцан Вадим 17 гр
Этот комментарий был удален администратором блога.
ОтветитьУдалитьС лекцией ознакомлен
ОтветитьУдалитьКолосовский Александр группа 37
Задание выполнил
ОтветитьУдалитьВладов Артур группа 17
З темою ознайомилася Джулиф Марина 36 гр
ОтветитьУдалитьС информацией ознакомлена)
ОтветитьУдалитьЩербина Ирина 17 группа
С темой ознакомлен.
ОтветитьУдалитьС заданием ознакомлен.Ткаченко Максим Группа 17
ОтветитьУдалитьС заданием ознакомлена.
ОтветитьУдалитьПалий Аня. 17 группа.
Спасибо за информацию! Собко Лилия группа номер 36
ОтветитьУдалитьОгромная благодарность за лекцию! Ознакомилась, спасибо Анна Демчук группа 36 конспект сделан)
ОтветитьУдалитьГруппа 37
ОтветитьУдалитьБурлака Дмитрий
С лекцией ознакомлен
С темой ознакомлен Сидоров Максим 37 группа
ОтветитьУдалитьНєдєлько Юлії група №36
ОтветитьУдалитьІз завданням ознайомлена
С темой ознакомлена
ОтветитьУдалитьЧернец Екатерина, 12 группа
З темою ознайомлена
ОтветитьУдалитьПерепельчук Аня група 36
З матеріалом ознайомлена Мірошниченко Анна учениця 36 групи
ОтветитьУдалить